
SatChitAnanda
Sat-Chit-Ananda—De essentie van Brahman
Pure Bestaan-Pure Bewustzijn-Pure Gelukzaligheid
Sat-chit-ananda (ook bekend als saccidananda en satchidananda) vormt de själva svarupa (essentie) van Brahman (de Opperste Werkelijkheid), niet alleen Haar attributen. Deze uitdrukking suggereert de eenheid van deze drie intrinsieke uitdrukkingen van het Absolute—het zijn geen kwaliteiten, want Brahman is uiteindelijk nirguna (onbeperkt) en akala (zonder delen), zij zijn de ware aard van het Allerhoogste. In nirvikalpa samadhi wordt het Zelf geopenbaard als een verenigde massa van Gelukzaligheid en Bewustzijn, waarvan de aard die van het Bestaan is.
Sat – Zuiver Bestaan
Sat, het eerste aspect, verwijst naar het zuivere Bestaan. Het is de fundamentele realiteit die in alles aanwezig is, zowel in de manifeste wereld als daarbuiten. Sat is vrij van identificaties met het lichaam, de gedachten, emoties of sociale rollen. Het is niet individueel, maar universeel en de bron van alles wat bestaat. Het "ik ben"-gevoel, dat vaak als basis van ons bewustzijn wordt ervaren, is slechts een vage uitdrukking van sat. Wanneer dit gevoel verdwijnt, wordt het ware Bestaan onthuld, dat de ultieme bron en natuur van alles is.
Chit – Zuiver Bewustzijn
Chit, het tweede aspect, betekent zuiver Bewustzijn. Het is het transcendentale en universele Bewustzijn dat zichzelf bewust is. Sat kan niet bestaan zonder dat het zich bewust is van zijn bestaan; daarom zijn sat en chit wezenlijk verbonden. Bewustzijn is zelflichtend; het verlicht zichzelf en alles wat gekend wordt. In de ervaring van bewustzijn en bestaan samen, zoals wanneer men "ik ben" zegt, wordt de fundamentele eenheid van ons Zelf gerealiseerd. Dit Bewustzijn is onafhankelijk van de fysieke lichamen, zintuigen en gedachten en wordt niet beïnvloed door tijdelijke verschijnselen. Het is de basis van al onze ervaringen en de essentie van ons Zelf.
Ananda – Zuivere Gelukzaligheid
Ananda, het derde aspect, is de zuivere Gelukzaligheid. Het vertegenwoordigt de oneindige vreugde en verrukking die inherent is aan Brahman. Ananda is geen emotionele toestand of tijdelijke gemoedstoestand, maar de aard van de Absolute zelf die spontaan verschijnt in volledige overgave en innerlijke eenwording. Het wordt waargenomen in het diepste energielichaam, het anandamaya kosha, dat zich bevindt onder de zintuiglijke en emotionele lagen. Deze gelukzaligheid is niet afhankelijk van externe objecten; in feite wordt ze onthuld wanneer alle psychische verschijnselen en identificaties overstegen zijn. In de staat van sat-chit-ananda ervaart men niet slechts het geluk, men is de gelukzaligheid zelf. Dit impliceert dat het Absolute niet iets is dat men kan waarnemen of bereiken, maar dat men zelf is, zonder scheiding.
Samengevat vormt sat-chit-ananda de kern van de Vedantischevisie op de ultieme realiteit. Ze benadrukken dat Brahman niet slechts een verzameling kwaliteiten is, maar de intrinsieke aard van het bestaan zelf. In diepe meditatie en samadhi wordt deze eenwording gerealiseerd, waarin het zelf zich identificeert met deze fundamentele werkelijkheid. Het bewustzijn van het Zelf wordt zuiver en onbeperkt, en de gelukzaligheid die eruit voortvloeit, is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Het is de natuurlijke staat van het Spirituele Hart, de essentie van ons wezen. Door deze inzichten te integreren, kunnen we de illusie van dualiteit en afscheiding overstijgen en de ultieme eenheid van sat-chit-ananda ervaren.